شکرک زدن

این حالت در مرباها و شربت ها زمانی رخ می ده که مربا یا شربت بیش از حد جوشیده بشه یعنی یا میزان آب جوش آن کم است یا آبلیمویی که بدان اضافه کردیم کم بوده است .

آبلیمو اسید غالب آن اسید سیتریکه اسید سیتریک هم نقش نگهداره داره برای همین به مرباها به عنوان یک نگهدارنده طبیعی افزوده میشه .

جا افتادن غذا

این اصطلاحی است که در غذاهای ایرانی به کار می بریم در مراحل آخر غذا اگه غذا خورشت باشه روغنش رو میاد در صورتی که غذای دیگه ای باشه آب اون تبخیر میشه و به غلظت لازم می رسه .

.......


فرم گرفتن خامه

از خامه فرم گرفته زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم کیک یا شیرینی خامه ای تهیه کنیم گاهی هم برای تزئین ژله و کرم ها از خامه فرم گرفته استفاده میشه . برای تشخیص اینکه خامه چه وقتی فرم گرفته است خامه رو اینقدر می زنیم که وقتی با چنگال روی خامه بکشیم خطوط کشیده شده محو نشه خامه فرم گرفته رو هم خیلی نزنید چون در این صورت تبدیل به کره میشه .


نعنا داغ

برای درست کردن نعنا داغ باید ابتدا نعنا مخصوص خشک کردن رو شست و بذاریم خشک شه بعد نعنا خشک شده رو نرم کرده توی یه ماهیتابه که مقداری روغن ریختیم یه تفت کوچولو می دیم . توجه داشته باشید بیش از حد تفت دادن باعث سوختن نعنا و از بین رفتن عطر و بوی آن خواهد شد و تلخ خواهد گشت .

پیاز داغ

پیاز ها رو به صورت نگینی خرد کنید و در ماهیتابه ای که مقداری روغن ریخته اید سرخ کنید توجه داشته باشید بهترین پیاز داغ پیاز داغی است که طلایی رنگ باشد از حرارت ملایم استفاده کنید و پس از سرخ شدن روغن اضافی اونو بگیرید سعی کنید از روغن همیشه برای سرخ کردن به میزانی استفاده کنید که دیگه نمونه چون روغنی که چندین بار استفاده بشه به شدت برای سلامتی بدن مضرر است .

 

نکات صنایع غذایی در باب نگهداری روغن ها

اگه دقت کرده باشید می بینید که تمام روغن های سرخ کردنی در بسته بندی های کدر هستند و روغن های مخصوص طبخ غذا از بسته بندی های روشن تری برخوردارند به ابن دلیل که نور یکی از عوامل اکسید کننده هست پس سعی کنید همواره از گذاشتن روغن ها در جلوی پنجره دوری کنید حدالمقدور از روغن های مایع استفاده کنید در صورت استفاده از روغن جامد ازگذاشتن قاشق در قوطی روغن خودداری کنید زیرا فلز نیز یکی از عوامل اکسید کننده در روغن هاست . برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردن  که تحمل دماهای بالا رو دارد استفاده کنید و از روغن طبخ غذا هم از روغن های مخصوص طبخ غذا  .برای سرخ کردن حدالمقدور میزانی استفاده کنید که دیگه نمونه و از چندین بار استفده کردن روغن خودداری کنید . روغن زیتون یه روغن فوق العاده مفید برای سلامت بدنه حاوی اسید اولئیک هست که از اسید های غیر اشباع است کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می دهد می تونید از این روغن همراه با سالاد استفاده کنید بهترین روغن زیتون extra vergin olive oil است .

نکات صنایع غذایی در باب نگهداری آبلیمو

نور سبب نابودی برخی ویتامین ها از جمله B2، A،C می گردد نور باعث نابودی برخی از اجزای رنگین ماده ی غذایی می گردد . ویتامین C ویتامین بسیاری حساسی است شما می توانید برای نگهداری بهتر آبلیمو ، آبلیموی خانگی خود را در بسته بندی های تیره نگهداری کنید .